Lezárult az ELTE Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft közös hallgatói versenye

ezárult az ELTE Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft. immáron második alkalommal megrendezett közös hallgatói versenye, amelynek fókuszában a gépjárművek lokalizációja állt. A legjobb megoldásokat a versenyzők a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán mutathatták be. Az eseményen egy tesztvezetésen is részt vehettek, és megismerhették a vállalat legújabb fejlesztéseit. A verseny győztese – megosztott helyezéssel – Matók Milán és Szeiler Pál lett, mivel algoritmusuk hiba nélkül működött, a második helyen Sallai Martin, míg a harmadik helyen Poór Máté végzett.

A verseny életre hívásával az ELTE Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft. közös célja, hogy a hallgatók számára izgalmas feladatot és fejlődési lehetőséget biztosítson az önvezető autók témakörében, valós ipari problémán keresztül megismerve a fejlesztések legújabb irányait, elmélyítve meglévő tudásukat. A verseny az Informatikai Kar és a Robert Bosch Kft. hosszú évekre visszanyúló együttműködésének egyik újabb állomását jelenti a 2018-ban indított Autonómrendszer-informatikus mesterszak, a Mesterséges intelligencia mesterképzési specializáció, illetve a Mesterséges Intelligencia Ipari Tanszék megalakulása után.

A versenyfeladat rendkívül komplex volt, hiszen a hallgatóknak egy olyan algoritmust kellett megterveznie, amely LIDAR 3D pontfelhő, valamint kameraképek alapján képes meghatározni egy jármű helyzetét Budapest utcáin.

„A Bosch-ban az önvezető autózás szinte összes területén folynak kutatások és fejlesztések. A Parking osztályon belül van egy izgalmas termékünk, a HomeZone, amely az önvezető funkcióra tanítható be a lakókörnyezetünk bizonyos részén. Képes észlelni azt a területet, ahonnan az autó már emberi beavatkozás nélkül önvezető funkcióban hazanavigál. A sofőr kiszáll, az autó pedig beparkol helyette a garázsba. A funkció működésének egyik alapja, hogy az autónak folyamatosan meg kell határoznia a lokációját, tudnia kell, merre mozog. Ez viszonylag egyszerű feladatnak tűnik, de ha belegondolunk, hogy az útvonal betanítása egy adott szituációban, napszakban és évszakban történik, viszont a környezet, ahol közlekedünk állandóan változik, rögtön látható, hogy egy komplex problémát kell megoldanunk. Hiszen valami mindig más az útvonalon, van, hogy esik az eső, ősszel hullanak a falevelek, télen hó van, de még a kukák is mindig máshogyan helyezkednek el az út mentén. Ezeket az apró változásokat az autónak is pontosan fel kell ismernie ugyanúgy, mint az embernek” – írta le a hallgatóknak kiírt feladat ötletéül és alapjául szolgáló fejlesztést és problémát, Pozsegovics Péter, a Robert Bosch Kft. System Development Parking osztályának vezető mérnöke. 

A hallgatóknak az ősszel kiírt feladatban pontosan egy ilyen helyzetet kellett megoldaniuk, hiszen a GPS sem működik mindenkor és mindenhol, ilyenkor a helymeghatározás csak egyéb szenzorokkal lehetséges. A versenyzők heteken keresztül kapták meg a feladathoz kapcsolódó tanító adatbázisokat, a Budapest utcáin különböző időpontban felvett videó és LIDAR képfelvételeket. A verseny másik érdekessége az volt, hogy a hallgatók teljesen szabad kezet kaptak a programozási nyelv és a fejlesztői eszközök kiválasztásában.

„Nagyon izgalmas, és ha szabad ilyet mondanom, túl jó megoldásokat adtak be hallgatóink, nagyon büszke vagyok, hogy ennyire ügyesek az ELTE IK diákjai „kezdi az értékelést Dr. Hajder Levente, az ELTE Informatikai Kar tudományos főmunkatársa, a Geometric Computer Vision Kutatócsoport vezetője.Volt, aki a gépi tanulást választotta, és mélyhálós elemzéssel oldotta meg a feladatot, de volt olyan hallgató is, aki a számítógépes látást választotta módszere alapjául, és egy rendkívül nehéz megoldásként a LIDAR 3D-os pontfelhőket fűzte össze, amivel gyakorlatilag elkészítette az utcák 3D-s modelljét. Ez nagyon látványos eredményt hozott, amelyet az egyetemi oktatásban is hasznosítani tudunk majd.

A hallgatók az elkészült szoftvereket a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán tartott rendezvényen mutatták be, ahol a helyszínen megkapott adatcsomag beépítésével kellett programjaikat lefuttatni. Ezt követően eredményeiket előadás formájában prezentálták az ELTE és a Bosch munkatársainak.

„A megoldásokat mi is érdekesnek találtuk, hiszen a Boschnak megvannak a saját technikái az ilyen problémák kezelésére. Izgalmas volt látni, hogy a hallgatók milyen eszközökhöz nyúlnak. Örömmel ismertük el a győztesek munkáját, hiszen a Robert Bosch Kft. elkötelezett a tehetséggondozásban, a fiatal tehetséges informatikus és mérnök hallgatók támogatásában, szakmai fejlődésük segítésében” – hangsúlyozta Pozsegovics Péter, a Robert Bosch Kft. System Development Parking osztályának vezető mérnöke. 

A rendkívül jó hangulatú esemény az ünnepélyes díjátadót követően egy különleges tesztvezetéssel zárult, ahol a Bosch betekintést engedett az ELTE kutatói és hallgatói számára az éppen aktuális fejlesztéseikbe az önvezető autózás területén.

A nyerteseknek innen is gratulálunk!

Forrás: ELTE IK

Scroll to Top
Megszakítás